sls

nyduschad. fräsch. luktar gott om hela kroppen.
och så tänker jag efter: vad är det egentligen i mitt shampoo?
det skulle jag INTE kollat upp.
innehållsförteckningar är ju uppbyggda så att ingredienserna står i fallande ordning, med det mesta först osv.
först läser jag AQUA/WATER. Okej, vatten är väl kanske sådär, det torkar ut håret och det står inget om renat vatten, alltså skulle det kunna vara vilket skitvatten som helst. som nummer två läser jag SODIUM LAURYL SULFATE (SLS). vad är det här då?
hmmm....
SLS, som även kan kallas NATRIUM LAURYL SULFATE, finns i 90 procent av alla shampoon som säljs i affärer/hos frisören. SLS kan reagera tillsammans med andra kemikalier och bilda cancerogena nitrosaminer (samma ämne som bildas när man hårdsteker kött). Om man använder ett schampoo där nitrosaminer har bildats, absorberar kroppen stora mängder av det giftiga ämnet.
SLS har i djurförsök orsakat ögonskador. Giftet påverkar proteinbildningen och kan orsaka blinhet, starr och försämrad läkningsförmåga.
SLS är en känd hudirritant, som kan orsaka klåda och öka risken för allergiska reaktioner.
SLS kan göra så att hårsäckarna krymper. Detta stör hårets naturliga tillväxtcykel, man tappar håret fortare än det nya hinner växa ut.
Ett annat kemiskt ämne som finns i många hårprodukter är propylenglykol, som kan orsaka att huden åldras i förtid. även detta finns med på innehållsförteckningen på mitt schampoo.
dessa gifter får jag i mig varje dag. VARJE DAG.
imorrn går jag till hälsokostbutiken och köper ett annat schampoo. jag rekommenderar att du tittar efter på ditt eget schampoo, om inte för dig så kanske för ditt/dina barn?

Kommentarer
Postat av: Kippen

Din tavla är här....rättvänd :-)

2009-10-01 @ 15:36:46
Postat av: Anonym

energisk, vadå???

2009-10-01 @ 17:25:44
Postat av: Anonym

energisk, vadå???

2009-10-01 @ 17:27:06
Postat av: Jey

Köp Dermanords schampo jag tycker det är bra .

2009-10-03 @ 14:03:16
Postat av: Stina

Jag har också dermanords schampoo och balsam (energi) och jag tycker det är jätte bra :)

2009-10-03 @ 19:34:46
URL: http://stinaviola.devote.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0