fasta

Nu så ska du få höra... Imorrn så inleder jag och cia (kombon och vapendragaren) fastan.
De invändningar jag fått tidigare har låtit: Det kan ju inte vara bra att vara utan mat så länge. Hur ska du överleva? Varför sysslar du med sånt där humbug för?
Fasta handlar nämligen om att rena kroppen från toxiner, vitalisera ämnesomsättningen, stärka immunförsvaret och stimulera cellproduktionen. Därtill kan den fungera förebyggande och som en hjälpare mot vissa sjukdomar.
Jag har under en längre tid känt mig hängig och trött. Mycket pga situationen hemma. Men jag känner att jag har nå skit i kroppen, en förkylning som inte riktigt bryter ut. 

En normalviktig person som är 170 cm lång och väger 70 kg har, enligt Cahill mfl 1968, ca 10 kg mobiliserat fett, motsvarande ca 93 000 kcal, ca 2,5 kg disponibelt protein, motsvarande 10 000 kcal och ca 0,5 kg kolhydrater motsvarande ca 2000 kcal. Totalt har denna person således en energireserv på ca 105 000 kcal. Vid en genomsnittsförbrukning av ca 2500 kcal per dag skulle således energireserven räcka för 42 dagars fasta.

Schemat följer:
Dag 1-2: Nedtrappning. Lätt mat som yoghurt och frukt.
Dag 3-7: Endast intag av råsafter och örtteer.
Dag 8-9: Upptrappning. Se dag 1-2.

Planen är att dokumentera det hela här på bloggen.
Imorrnbitti så blir det vägning och mätning. Under tidens gång kommer jag, en gång per dag, skriva ner hur jag mår både psykiskt och fysiskt.

Ser framemot det här :) Hörs imorrn!


Kommentarer
Postat av: Ankan

Häftigt! Ska bli grymt spännande att läsa om det här! Har du någon begränsning för hur mycket råsaft du får dricka (max kcalintag) per dag?



Något bra litteraturtips?



Jättestor kram :)

2011-01-13 @ 22:15:40
Postat av: Sandra

Superbra idé tycker jag! En vårstädning av kroppen, ut med skiten från förra året och gör plats åt nya, fräscha grejjer inför det kommande året. You go!

2011-01-15 @ 11:06:02
URL: http://arentjes.blogg.se.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0