enl. önskemål

Brytbröd m. fetaost, soltorkade tomater och pinjenötter
16 bitar
1/2 pkt jäst
3 dl mjölk
2 msk raps- eller olivolja
1 msk strösocker
1 tsk salt
1 dl grahamnsmjöl
ca 6 dl vetemjöl
75 g fetaost
1 påse soltorkade tomater
1 tsk torkad oregano
50 g pinjenötter
ägg att pensla med
sesamfrön

smula jästen i en bunke, värm mjölken til 37 grader. tillsätt lite av mjölken  och rör så jästen löser sig. tillsätt resten av mjölken, oljan, socker, salt, grahamsmjöl och det mesta av vetemjölet. arbeta ihop till en klassfri deg. låt jäsa i 30 min. Kavla ut degen till en kaka på ca 25*30 cm. smula fetaost över, strö på oregano, pinjenötter och de soltorkade tomaterna (spara några pinjenötter till sist). rulla ihop kakan till en rulltårta och skär upp i 16 bitar. lägg bitarna i en smord tårtform huller om buller, så det blir som en stor kaka (jag använde en ungsfast, oval form) låt brödet jäsa i ytterligare 30 min.  pensla med ett uppvipsat ägg och strö på sesamfrön, de sparade pinjenötterna  och oregano. grädda på nedersta falsen ca 30-35 min i 175 grader.

lycka till!


Kommentarer
Postat av: Jobacker

Gick det bra med brödet??

Det där är sjukt gott, min favorit!!!:)

puss <3

2009-08-14 @ 09:56:49
URL: http://jobacker.blogg.se/
Postat av: Fanny

Tack Fia!!

2009-08-14 @ 14:19:18
URL: http://fannythelen.blogg.se/
Postat av: jarno

jobacker: kan meddela att Sophie va grym som bagare....så de kunde inte bli annat än kanonbra...

ska bli gott o smaka av d ikväll...

2009-08-14 @ 14:31:21
Postat av: sophie

oj va gott det blev! succé!

2009-08-15 @ 10:02:57
URL: http://hagelinskan.blogg.se/
Postat av: Kippen

Jaaa...supergott....kanoon!!!

2009-08-15 @ 13:07:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0