2009 - ett år av förändring

januari: anmälde mig till en kurs på komvux: engelsk affärskommunikation på distans. funkade inte alls... jag vantrivdes på mitt jobb, på största bankkontoret i västerås. något så fruktansvärt... jag var sjuk större delen av månaden, influensan. kronisk magkatarr. det hela är ett stort mörker

februari: jag sålde min lgh på fjärhundragatan i enköping som jag hade haft uthyrd till en knasig tjej. sälen med kompisgänget. den bästa och den sämsta resan ever. den bästa eftersom vi hade så kul, emellanåt. den sämsta eftersom det blev endel tjaffs där i slutet och så åkte nästa hälften av oss på magsjukan. jag spydde hela sista natten. en magsjuka som höll i sig 10 dagar efter hemkomst. man trodde det var salmonella men icke. vantrivdes ännu mer på mitt jobb... kronisk magkatarr

mars: pappa blev kallad på läkarbesök. man hade hittat något på skiktröntgen. en tumör på spetsen av han ena lunga. 30/3 opererades han. allt gick bra. började blogga. såg dylan i globen med andré, en märklig konsert då den last-gamla dylan mumlade fram texten. jag bröt ihop på jobbet, kunde inte sluta gråta. närmre magsår. vantrivdes något oerhört och började titta mig omkring på ett karriärsbyte. men skulle jag börja plugga eller söka något nytt jobb?
bokade resa till magaluf.

april: vantrivdes ännu mer på jobbet. började söka en massa utbildningar. allt inom hälsa och skönhetsvård, bara ky-utbildningar. magkatarr. jag släpper bomben på jobbet att jag känner mig mobbad och vantrivs. blir omplacerad. flängde fram och tillbaka mellan 3 olika kontor i 1,5 månad innan jag fick heltid på köpingsvägen. fick brev från komvux ang. kursen jag skulle läst: ett betygsbrev med VG. tackar. malin lämnade mig för magaluf.

maj: pappas provsvar kom tillbaka och skiktröntgen visade att han har flera tumörer på båda lungorna samt att man såg något suspekt i korsbenet. detta betydde att han gick in i den palliativa vården.

juni: pappa påbörjade sin cytostatikabehandling. började träna fotboll igen för första gången på kanske 7 år? jag åkte till sunne på intervju för hälsoterapeututbilningen. jag ansökte till skatteverket om att få ta ett nytt namn: kjellsdotter. jag fick meddelande om att jag blev antagen till hudterapeututb. i sthlm men tackade nej då jag fick meddelande om att jag kom in på utb i sunne - tackade ja med vändande post! michael jackson dog.

juli: åkte till magaluf. en vecka fylld med alkohol, karlar och sol. så jävla kul! tappade min iphone i toaletten. for till sunne och tittade på lgh. skaffade en ny iphone. pappa fyllde 60 år som firades med besök i sala silvergruva och middag i västerås. det nya ordet svininfluensan dök upp. såg U2 på ullevi med jarno.

augusti: jag fyllde år och anordnade årets happening - mustaschfesten. pappa får svar på första skiktröntgen efter start av cytostatikabehandlingen och man såg en regress - att tumörerna gått tillbaka något. flyttade till sunne.

september: skolaskolaskola. lära känna nya människor - skitkul! tappade min iphone i backen - glas-kras. malin kom hem från magaluf. jag bekantade mig med den taktila massagen. jag skaffade mig en egen massagebänk. börjar känna att jag förmodligen inte kommer gå tillbaka till banken, inte ett heltidsjobb iaf. jag blir mer och mer medveten om vad det är jag stoppar i mig, både i mat- och dryckväg men också vad gäller smink och hudvårdsprodukter. jag går in i min nyktra period. ingen magkatarr.

oktober: slutar snusa. kommer i kontakt med affirmationer. blir medveten om mitt negativa tankesätt som har fått mig att periodvis känna mig självmordsbenägen - ändrar det och det känns som om allt har förändrats. min inställning till livet, mig själv - mitt utseende, min vikt och mitt tänk om mat ändras radikalt. jag ser allt så klart, det känns som om mina ögon haft en grå hinna över sig tidigare. jag bröt med johannes, äntligen. jag åkte, förlåt, körde raggarbil. jag blir frälst av vår fystränare andreas, han har fått mig att inse vad endorfinerna kan göra med kroppen. jag åker till enköping men det är inte hem längre. mitt hem är i sunne nu.
 
november: jag blir klar styrketräningsinstruktör. börjar träna 6 dagar i veckan. vi börjar men den klassiska massagen i skolan, jag blir kallas milf utanför ica i enköping, pappa blir inlagd på sjukhuset i enköping efter en jobbig magsjuka då han tappat alldeles för mycket vätska men kommer hem efter några dagar.

december: började med två veckor lia - lärande i arbete. jag provade kickboxning för första gången, askul! följt av en vecka i skolan sen jullov för första gången på 5 år. är färdig diplomerad taktil massör. under julledigheten har jag nu vart in och jobbat på mitt gamla jobb, vilket har gjort att jag definitivt inte kommer att gå tillbaka dit. jag kommer i framtiden att jobba med hälsa, på ett eller annat sätt. många idéer snurrar runt i skallen, frågan är bara hur det kommer sluta. och för en gångs skull så är jag inte orolig.

2009 har vart ett år av förändring.
jag vill tacka alla mina klasskamrater för att ni är ni. utan er skulle jag inte fixat skolan. ni stöttar och uppmuntrar. ingen nämd, ingen glömd.
mamma och pappa... även om vi inte alltid går ihop så finns ni alltíd där. tack.
lillebror.. du är den bästa lillebror man kan ha. jag älskar dig.

jag ser framemot 2010.

Kommentarer
Postat av: Sandra

<3 (Känner att jag måste kommentera, men vet inte vad jag ska skriva...)

2009-12-31 @ 15:12:59
Postat av: Marika

Tack för att du är du Sophie! Du är så go <3

2009-12-31 @ 15:24:47
URL: http://hockeyrika.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0